KEHONHALLINTA-, LIHASVOIMA- JA TASAPAINOHARJOITTEITA

Hyvät liiketaidot tuovat varmuutta liikkumiseen, ja riittävän kehonhallinnan myötä horjahduksista ja muista kömmähdyksistä johtuvat vammat vähenevät. Olemme koonneet videoita kehonhallintaan, lihasvoiman kehittämiseen ja tasapainon harjoittamiseen. Tee harjoitteet oman kuntosi ja tasosi mukaisesti ja käytä tarvittaessa apuna tuolia, pöytää tai muuta josta voit ottaa tarvittaessa tukea.

seniori365.fi

Video sisältää kuusi tasapainoharjoitusta seisten, kengät jalassa tai ilman kenkiä, tarvittaessa ottaen tukea tuolista tai pöydästä. Harjoitteet soveltuvat hyvin kotona tehtäväksi.

Suomen Luustoliitto ry

Arki tarjoaa monia mahdollisuuksia monipuoliseen liikkumiseen.

Ikäinstituutti

Voitas-jumpat ovat tasoltaan helppo, keskitaso ja vaativa ja ne ovat tarkoitettu iäkkäiden säännölliseen omatoimiseen harjoitteluun. 

UKK-Instituutti

Lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävät harjoitukset

Lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittäviä harjoituksia voi tehdä, vaikkei sinulle olisikaan tehty tule-kuntomittausta.

Harjoituskokonaisuuteen kuuluu yhteensä seitsemän liikettä, jotka valitaan kuntotason mukaan. Voit aloittaa harjoittelun myös vähemmällä liikemäärällä, esim. 3–5 liikkeellä.

Selkäliitto ry

Tasapaino

Tasapainon kehittäminen ja ylläpitäminen on tärkeää kaatumisen välttämiseksi.

Ryhti

Ryhtiharjoitusten avulla vahvistat kaikkia keskivartalon lihaksia ja parannat selän hallintaa ja liikkuvuutta.

Käsitreeni

Liikkeet lisäävät kohdelihasten verenkiertoa ja voimaa. Ohjelmaa voi käyttää taukojumppana, jolloin liikesarjoja tehdään kerran.